5 ENKLA SOFFSNACKS FÖR DEN STORA MATCHEN

Planerar du en session i soffan tillsammans med vännerna vid nästa stora idrottsevenemang? Vad som än händer i matchen kan du äta din väg till seger med den här uppställningen av stora matchtilltugg som du förbereder på mindre än 15 minuter. Glöm inte att lägga Coke på is också ...

1. Popcorn med chili och kanel

Gör-det-själv på tre minuter: Mikra en påse vanliga popcorn medan du blandar 1 tsk mald kanel, 1 tsk socker och en nypa cayennepeppar. När popcornen är poppade, häll dem i en stor skål, tillsätt kryddblandningen, skaka så att alla popcorn täcks och servera.

 

2. Minispett

Cocktailpinnar har gjort comeback och det bästa är att du kan trä nästan vad som helst på dem: körsbärstomater och mozzarella, korvskivor och ananas, melon och skinka, cheddarost och smågurkor, jordgubbar och marshmallows, regnbågsgodis eller sommarfrukter. 

 

3. Hälsosam, mättande hummusdipp och grönsaksstavar 

Ett hälsosammare tilltugg för matchtränade sportfantaster: Mixa en burk kikärter, en hackad vitlöksklyfta, saften av en halv citron, salt, peppar, 4 msk vatten och 1 msk tahini (om du kan hitta det) till en slät röra i en matberedare och servera med stavar av selleri, morötter, paprika samt salta chips. 

 

4. Enkla ostnachos

En klassiker framför sporten. Sprid ut dina tortillachips på en bakplåt. Täck dem med riven ost och grilla tills osten smälter. Sluka dem precis som de är, eller täck med: tomatsalsa, hackad salladslök, hackad koriander, gräddfil – och lime till servering.

 

5. Minimackor

Här behövs inget märkvärdigt bröd – ett storpack med limpa går alldeles utmärkt. Gör en stapel av smörgåsar med skivad ost och skinka, värm upp en stor stekpanna och stek dem utan matfett i pannan på båda sidor på medelvärme, tills osten smälter. Skär bort kanterna, skär varje smörgås i fyra rutor och servera rykande heta.