FEM INGREDIENSER SOM LYSER UPP I JANUARIMÖRKRET

GE MIG SOLSKEN

1. Apelsiner

Goda nyheter – den här supercitrusen är en av få frukter som är allra bäst under januari. Få ut det mesta av dess härliga smak, och en god portion C-vitamin, genom att riva apelsinzest fint över soppor, tillsätta klyftor i vintersallader eller släppa ned saftiga halvmånar i glas med iskall Coca-Cola®.

 

2. Ägg

Världens snabbaste hälsomat. Ägg passar inte bara till allt, de är hälsosamma också. Knäck ett ägg över pizzan fem minuter innan du tar ut den ur ugnen, eller pochera det och släpp ned i en soppa eller sallad. Skriv #putaneggonit på Instagram för eggande inspiration.

 

3. Pesto

Sommar på burk. En sked pesto adderar omedelbart en smak av solsken till sallader, soppor, smörgåsar och (såklart) pasta. Men glöm inte att kolla innehållsförteckningen innan du köper en burk: extra jungfruolivolja och färsk basilika ska stå högt upp för att den livfulla, solkyssta smaken ska lysa igenom.

 

4. Frysta bär

Vill du hitta goda bär under vintermånaderna? Kolla i frysdisken. När mjuka frukter är som bäst under sommaren, snabbfryser producenterna dem färska för att fånga allt det goda i dem. Blanda rakt ned i juice eller mjölk för att göra läckra frukost-smoothies, blanda tinade bär med yoghurt, eller rör ned dem i gröt.

 

5. Tonfiskkonserver

Din kropp får normalt D-vitamin från solen, men om vi ska vara ärliga finns det inte mycket av det att hämta i januari, så då får du leta någon annanstans för att hålla benen starka. Fet fisk som tonfisk är fullpackad med just D-vitamin. Så länge den är delfinsäker och MSC-märkt är den ett både ett miljövänligt och hälsosamt pålägg på allt från smörgåsar och bakad potatis till sallader.