Q&A – Julkampanj 2016.
Coca-Cola - kampanjen

 

Hur kommer det sig att Coca-Cola i Sverige började samarbeta med Sveriges Stadsmissioner?

För Coca-Cola är hållbarhet en viktig del i allt vi gör och att stötta människor i vårt lokala samhälle är en del av vårt DNA. Vi ville göra någonting för människor i utsatthet under julen och uppmärksammade att Sveriges Stadsmissioner arbetar med de frågor som vi vill stötta. Tillsammans vill vi skapa möjligheter för alla människor till jul.

 

Om nu detta med att stötta människor i utsatthet är en del av ert DNA – hur kommer det sig att ni inte har gjort en sådan här kampanj tidigare?

Vi har under många år jobbat med hållbarhet inom olika områden där välgörenhet/att stötta människor i nöd är en viktig del, men inte tidigare i med hjälp av någon av våra kampanjer. Så att använda vår julkampanj för detta syfte är ett sätt för oss att sluta cirkeln och vi är otroligt stolta och tacksamma för att vi då får jobba ihop med Sveriges Stadsmissioner som vi vet gör skillnad.

 

”En godare jul för alla” är huvudbudskapet i kampanjen – vad ligger bakom budskapet?

Alla kan bidra och sprida glädje till någon. En kan inte hjälpa alla men alla kan hjälpa någon. Alla kan göra något. Julen tillhör alla. En måltid betyder så mycket mer än bara en måltid. Den betyder gemenskap och glädje.

 

Vad är målet med kampanjen?

Alla har rätt att vara mätta. En måltid är så mycket mer än bara mat, det är gemenskap, värme. Coca-Cola i Sverige har som mål att skänka minst 100 000 måltider tillsammans med svenska folket.

 

Finns det någon gräns på vad kampanjen kan generera?

Målet är att samla in 100 000 måltider.

 

Varför inte bara skänka pengarna rakt av?

Historiskt sett har vi gjort det men vi tror att vi kommer kunna nå ett högre mål. Kampanjen är ett sätt att stötta de som behöver hjälp i samhället och skapa ett engagemang runt frågan för att få fler människor att vilja bidra på sitt sätt. Vi vill genom denna kampanj bredda engagemanget för de utsatta i Sverige. Detta vill vi bidra till att uppmärksamma.

 

Är det här bara ett sätt för Coca-Cola i Sverige att sälja mer Coca-Cola?

För oss är julen den enskilt största högtiden då vi säljer som mest av våra produkter. Men vi är stolta och tacksamma att också få göra nytta och att få möjlighet att hjälpa utsatta i Sverige under denna period då det är en del av vårt DNA. Oavsett så kommer vi sälja CC. Julen är den enskilt största försäljningsstoppen för Coca-Cola. Men dela julglädjen till dom som mest behöver den.

 

Varför har ni ett tak för hur många produkter man kan scanna?

Vi vill inte uppmuntra till överkonsumtion av våra produkter samt att vi vill eliminera risken för att hacka systemet. Därav har vi ett max på 3 scannade produkter/dag samt att man inte kan skicka in samma bild mer än en gång i systemet.

Trots vår begränsning tror vi att så många som möjligt kan vara med och bidra.

 

Kampanjperioden?

Vecka 45-01 (produkterna går att scanna till och med 31 jan 2017)

 

Hur kan man ta del av kampanjen?

Kampanjsidan www.coke.se/jul samt information på www.cceansvar.se

 

Kan man skänka pengar utan att scanna sina produkter?

Absolut. På kampanjsiten finns en länk till Sveriges Stadsmissioner där man enkelt kan registrera sig och bli månadsgivare. Där kan man skänka valfri peng. Stadsmissionen har även tagit fram ett Swish-nummer som är dedikerat till denna kampanj där man kan skänka valfritt belopp: 1239001751

 

Hur fungerar spelet?

Spelet påminner om Santa Runner från 2016. Det är ett samarbete med Reitan, där man springer och samlar paket och även kan gå in i Reitan butiker i spelet och ta del av exklusiva erbjudande; exempelvis en Coca-Cola eller en lussebulle.

Är det en nationell kampanj eller går den även utanför Sveriges gränser på liknande sätt?

Detta är en svensk kampanj.

Vilka flaskor gäller det?

Alla våra PET och NRGB flaskor från CC

Finns det någon #hashtag kopplat till kampanjen?

#engodarejul